Digitális gyereknevelés




Tetszik vagy sem, a gyerekeink kezéből nem nagyon lehet kivenni már a tabletet, telefont, okoseszközöket. Álszent dolog is lenne, hiszen lássuk be, gyakran mi magunk sem ismerünk mértéket, úgyhogy a gyerekek gyakorlatilag ebbe nőnek bele, ezt látják tőlünk. A 2010 után született Alfa generáció már szinte mobillal a kezében szocializálódik, és nem is nagyon tudunk tenni ez ellen. Amúgy meggondolandó is, hogy mennyire érdemes tiltakozni, hiszen egyrészt, attól még vonzóbbá válik a szemükben az áhított kütyü, illetve kérdés, hogy mennyire tehetjük meg, hogy visszatartjuk a gyerekeinket a digitális fejlődéstől, kockáztatva ezzel, hogy esetleg lemarad a kortársak előtt. Persze, ami fontos, és soha, egyetlen percre sem szabad szem elől téveszteni, hogy ne csak az eszköz legyen okos, hanem igenis tanítsuk meg a gyerekeket okosan, értelmesen, a magunk javát szolgálva használni a készülékeket. 

Nemrég készült az NN Biztosító megbízásából egy reprezentatív felmérés, amely egyebek mellett azt is vizsgálta, hogy miként viszonyulnak a szülők a digitális nevelés kérdésköréhez. Elgondolkodtató, hogy a válaszadók 67 %-a, azaz kétharmada nyilatkozott úgy, hogy a gyerekeik jellemzően minden nap használnak valamilyen okoseszközt. Ráadásul a szülők bevallása szerint már egészen kicsi korban elkezdték a gyerekek ezeket az eszközöket használni, 10 éves kor felett pedig teljesen általános, hogy a gyereknek saját okostelefonja van. A szülők egyébként úgy gondolják, hogy eleinte az okoseszközök használatának célja leginkább a szórakozás, de ahogy a gyerek a 18 éves korához közeleg, úgy nő meg egyre inkább a tanulási funkció fontossága is. 11 és 17 éves kor között már ugyanolyan arányban használják tanulásra és szórakozásra is ezeket az eszközöket. 

A tanulást persze nem kell mindig szó szerint érteni. Nem mindig csak matematikára vagy történelemre kell gondolni. Ugyanilyen fontos (ha éppen nem fontosabb) a pénzügyi tudatosságra való nevelés is. Ezt is minél kisebb korban érdemes elkezdeni. És persze tekintettel a mai gyerekek érdeklődésére, ebben az edukációs folyamatban is nagy segítség lehet digitális platformok használata, ahol szórakoztató formában találkozhatnak a gyerekek olyan témákkal, mint a megtakarítás vagy éppen a biztosítás. Megszületett hát az ötlet, hogy milyen jó lenne egy mesesorozat, amely a takarékoskodásra, a pénzügyek okos kezelésére tanítja a kicsiket. És hogy ez örömmel jusson el hozzájuk, ebben egy remek partner fog segíteni. 

A BOOKR Kids alkalmazás több mint 250 klasszikus és modern mesével immár 3 éve csábítja értelmesebb időtöltésre, applikációban történő meseolvasásra a kütyüfüggő gyerekeket. Remek dolog, hogy a gyerekek megtalálhatják egy applikáció segítségével a kedvenc meséiket, vagy könnyedebb formában ismerkedhetnek meg újabb történetekkel. Ez ugyanúgy érdekes és izgalmas lehet olyanok számára is, akiknek egyébként máskor nem nagyon olvasnának mesét, és azoknak a gyerekeknek is, akik viszont a kisgyermekkortól történő meseolvasás hatására “függők” lettek és örömmel ismernek meg újabb és újabb olvasmányokat.

Nemrég egy különleges találkozás történt, amelyből egy remek dolog született: az NN a BOOKR Kids számára megalkotta saját mesesorozatát, Noémi világa címmel, ennek első része épp a napokban jelent meg. Az első  meséből mindjárt megtudhatjuk, hogy miként teszi félre zsebpénzét a főhős, Noémi, hogy egy új házikedvencet (Csurit, a kanárit) választhasson magának. Júniusban és júliusban pedig Noémi újabb kalandjaival ismerkedhetnek meg a gyerekek és szüleik. 

Noémi világa és a BOOKR Kids alkalmazás az alábbi linken érhető el okostelefonokra, tabletekre: http://bookrkids.com/Csuriotthonralel/

A cikk elkészítését az NN Biztosító Életkapu programja támogatta.