… és sosem jártam iskolába




gabireka_piros1Iskolába járni kell. Kötelező. Nekünk is az volt, és most is tankötelesség van, tehát nem kérdés, hogy hatéves korban, vagy legfeljebb évvesztesként egy év haladékkal be kell íratni iskolába a gyereket. Nehéz döntés, hogy milyen iskolába menjen a gyerek, hiszen látatlanul, előre megítélni a vele foglalkozó pedagógusokat nem lehet. A tankönyveket megválasztani sajnos igen gyakran szintén nem lehet. Szintén fontos szempont, hogy a napi közlekedés ne vegyen el hosszú órákat a gyerek életéből (és ezáltal a miénkből is). Ami Magyarországon csak nagyon ritkán, számozott esetben juthat eszünkbe, az az, hogy megküzdve a hivatalokkal, kiharcoljuk, hogy a gyerek magántanuló legyen és ne járjon iskolába. Lehet persze emellett is érveket és ellenérveket felsorolni, de egyre több olyan álláspont van, amely szerint az iskola nem tesz jót a gyerek fejlődésének, gúzsba köti, keretek közé szorítja a gondolkodását, eltereli a valós érdeklődésétől, és gyakran elveszi a kedvét azoktól a dolgoktól, amelyekben igazán sikeres lehetne.

iskola

Nemrégiben egy érdekes könyvre bukkantunk, amelynek szerzője hamarosan Budapesten is előadást tart, így úgy gondoltuk, hogy néhány szóban felhívjuk figyelmeteket erre a sok vitát kiváltó témára.

André Stern 1971-ben született szerény anyagi körülmények közt élő nagyvárosi családban. Életében egyetlen percet sem töltött sem hagyományos, sem alternatív iskolában. Pedagógus háttérrel rendelkező szülei tudatosan döntöttek úgy, hogy otthon sem tanítják, hanem természetes lelkesedésének, organikusan kibontakozó érdeklődésének engedtek teret és biztosították azt, hogy természetes képességeit a mindenkori érdeklődését követve a legjobban kibontakoztassa.

andre-stern-by-catherine-forest

André több nyelven beszélő, több mesterséget művelő (zenész, gitárkészítő, író, színházi társulat vezető, szaklap főszerkesztő), sikeres felnőtt és családapa lett. Néhány éve szívügyének tekinti, hogy saját személyes történetén keresztül megmutassa, hogy az iskola egyik, de nem egyetlen módja a tanulásnak. Legnépszerűbb könyve az eddig nyolc nyelven megjelent bestseller: … és sosem jártam iskolába, amely „Egy boldog gyermek története” alcímet viseli. Ebben a könyvében André betekintést nyújt gyermekkorának hétköznapjaiba, elmeséli számos felfedezését, néhány szakmában való elmerülését, a mestereivel (pl. ötvös mester, gitárkészítő mester) való találkozásait és életre szóló tanulásának menetét. Saját hétköznapi élményein keresztül bizonyítja, amit mostanában a modern neuróbiológiai és agykutatási kísérletek is kimondtak: az agyunk nem genetikailag programozott, hanem abban fejlődik, amiben lelkesedéssel használjuk. A lelkesedés állapotában – életkortól függetlenül – olyan hírvivő vegyületek szabadulnak fel, amelyek – ahogy dr. Gerald Hüther német agykutató fogalmaz – tápoldatként működnek az agyunkban és lehetővé teszik annak a dolognak, ismeretnek a hatékony és tartós elsajátítását, amely iránt személyes lelkesedéssel viseltetünk. André Stern története azért különösen inspiráló, mert arra hívja fel a figyelmet, hogy a lelkesedés az egyetlen biztos befektetés saját és gyermekeink jövőjét illetően. Ez az eszköz mindenkivel együtt születik, korlátlan mennyiségben áll rendelkezésre, minél többet használjuk, annál több lesz belőle, és nem kerül pénzbe. Egyszóval mindenkinek rendelkezésére áll hovatartozás és anyagi helyzettől függetlenül.

André Stern könyvei es sosem jartam iskolabaszámos országban megjelentek, a szabad tanulás szakértőjeként hetente több előadást tart különböző nemzetközi konferenciákon, workshopokon. A róla szóló cikkek, a vele készült interjúk az osztrák, német, svájci, francia vezető lapokban is megjelentek, számos tévé műsorban szerepelt önálló vendégként vagy kerekasztal beszélgetések résztvevőjeként.

André Stern életre hívott egy nemzetközi, hierarchiák és hangzatos programok nélküli „mozgalmat”, amely a Gyermekkor Ökológiája nevet viseli (Magyarországon: www.gyermekkorokologiaja.com). A mozgalom célja, hogy az adott nyelvterületen élő, hasonlóan gondolkodó szülőknek, pedagógusoknak, gyermekkel dolgozó embereknek nyújtson egy inspiráló találkozási felületet. Egyetlen célja a lelkesedés, mint szabad erőforrás népszerűsítése a nemzetközi irodalom és más elérhető anyagok megosztásával, inspiráló találkozók szervezésével, és mindenek előtt az egymást is motiváló, személyes, hétköznapi történetek megosztásával.

A következő André Stern magyar nyelvű előadások 2015. április 25-én szombaton lesznek Budapesten. Az előadásokról részleteket itt találhattok.

Ha pedig a könyv keltette fel érdeklődéseteket, erről is bővebben olvashattok ezen a honlapon.

Kíváncsiak vagyunk a ti véleményetekre is a témával kapcsolatban, ha van kedvetek, írjatok nekünk!

Puszi: Réka és Gabi