Év végén se a cukor győzzön!




Közeleg az év vége, ami azt is jelenti, hogy lopakodnak a Mikulások, suhannak az angyalkák. Csokik, cukrok kerülnek a kiscsizmákba, készül a mézeskalács, a hókifli, a zserbó, a bejgli, meg minden más finomság, sőt még a legtöbb helyen csokival bélelt adventi naptár is kerül a falra. Az édességek hónapja ez, ami persze önmagában nem lenne baj, hiszen az élet édesen jó, a csokoládé boldogságot ad, de elmúlik a december és sok kisgyermek fogain nyomot hagy ez a cukorban gazdag időszak.

cukordomping

Nincs olyan étrend-ajánlás, olyan diéta vagy táplálkozással kapcsolatos elmélet, amely ne térne ki a finomított cukor káros hatásaira. A cukor felelős a szervezet elsavasodásáért, mozgási szervrendszerünk minőségének romlásáért, de még a vitaminhiány kialakulásáért is. A cukor ráadásul alattomosan kivonja a kalciumot a csontokból, és az immunrendszer működését is megzavarja. 

De nézzük csak, mit is művel a cukor a szánkban? Cukor és keményítő fogyasztása után a szájban található baktériumok plakksavat termelnek. A foglepedék megemelkedett savszintje pedig a fogzománc ásványianyag-tartalmának csökkenését eredményezheti. Ha pedig ez csökken, a fogszuvasodás veszélye igencsak megnő. Van viszont egy természetes védelmet biztosító anyag, ami segít a fogszuvasodás esélyének csökkentésében: a nyál. A nyál ugyanis segít kiöblíteni az ételmaradékokat a szájból, semlegesíti a plakksavakat, és elősegíti a fogzománc ásványi anyag tartalmának megtartását.

cukormentes-unnep

A rossz fogak megkeseríthetik életünket, és további komoly betegségekhez vezethetnek, és mindezek mellett nagyon költséges a gyógyításuk is. Érdemesebb „befektetni” és megfelelően ápolni őket. A helyes szájápolás nem nagy ördöngösség és a rá áldozott napi 6-10 perc igen sok kellemetlenségtől megkímél minket. A cukormentes rágóguminak közismerten jelentős és jótékony szerepe van a fogak tisztán tartásában és a szájhigiénia megőrzésében. Többek között tisztítja a fogakat, kellemes leheletet biztosít, stimulálja a rágóizmokat, segít a koncentrációban, a stressz oldásában, és a káros szenvedélyekről való leszokásban is. Ha minden étkezés után cukormentes rágógumit rágunk, csökkentjük a lepedék lerakódásának esélyeit, hiszen a rágógumi rágása fokozza a nyáltermelést, ezzel javítja a száj öntisztulását, a nyállal kiválasztott semlegesítő molekulák csökkentik a savképződést megőrizve ezáltal a plakk PH-egyensúlyát, amely csökkenti a fogszuvasodás veszélyét”  – mondta el nekünk Dr. Balsai Tamás fogszakorvos

ragozo-lany

Természetesen, a cukormentes rágózás is csak akkor van jó hatással a szervezetünkre, ha megfelelő mértéket tartunk. Az étkezések után vagy más apropóból maximum 15-20 percet ajánlott rágózni, napi 4-5 alkalommal. Az egészséges rágózás szabálya tehát ez: gyakrabban de kevesebb ideig. Akár csokoládé és sütievés után is, igen.

Meg hát persze, leszámítva az édességdömpinget, igyekezzünk egészségesen táplálkozni. És milyen is az egészséges, fogbarát étrend?

egeszseges-etkezes

  1. Elsősorban kiegyensúlyozott! Próbáljunk minél több zöldséget, gyümölcsöt, halat és feldolgozatlan élelmiszert illeszteni az étrendünkbe. Nassoláshoz válasszunk friss gyümölcsöt, zsírszegény sajtokat, szendvicseket vagy nyers, szeletelt zöldséget!
  2. Ha nem bírunk lemondani az édességről, próbáljuk a nasikat a főétkezések idejére korlátozni.
  3. Ellenőrizzük az élelmiszercímkéken feltüntetett információkat, és ügyeljünk a rejtett cukortartalomra is! A rejtett cukrok olyan változatos neveken szerepelhetnek, mint dextróz, glükóz, szacharóz, fruktóz stb.
  4. Az étkezések között, napi 4-5 alkalommal fogyasszunk cukormentes rágógumit.

orbit_winterfrost_otc_3d_rgb

És olvassunk még több jó tanácsot itt: www.szajharmonia.hu