Hasfal-erősítés szülés után




Talán még emlékeztek rá, hogy néhány hónappal ezelőtt bemutattuk nektek Bagyinka Tímeát, és az általa kidolgozott LoveYourBelly rendszert, mely a szülés utáni szétnyílt hasizom problémájára nyújthat megoldást anélkül, hogy kés alá kéne feküdnie azoknak, akik sajnos érintettek.  Akkor megígértük, hogy Timi máskor is ír majd nekünk hasznos tanácsokat. Ezúttal a téma: a szülés utáni hasfal állapotának tükröződése a derékfájdalmakban és a gátizmok gyengeségében. Azt gondoljuk, sokak érdeklődésére tart számot ez az írás is.

loveyourbelly

„Ha a barátnőinkkel beszélgetés közben azt mondjuk valakiről, hogy szép izmos a teste, akkor irigykedés közben csak az esztétikai élményre gondolunk. Nem arra, hogy akkor neki biztosan nem fáj a háta, biztosan nem okoz neki gondot a pici hordozása és emelgetése, vagy hogy mennyivel gyorsabb az anyagcseréje és büntetlenül ehet meg mondjuk egy szelet krémest. 

Ennél kicsit árnyaltabb a helyzet. Az izmoknak elsősorban védelmi funkciókat kell ellátni. A belső szerveket helyükön tartani, az ízületeket és a vázrendszert tehermentesíteni. Akkor is rendelkezhet valaki erős és fejlett izomzattal, ha nem nádszálkarcsú, netalán még van is rajta pici súlyfelesleg. Főleg szülés után. 

Az izmok rendszerekben működnek. Egy-egy mozdulat kivitelezése közben több  izomcsoport dolgozik egyszerre. Ki van ez találva. De mi történik akkor, ha felborul az egyensúly. Egyes izmok túlterhelődnek, egyesek pedig pont a terhelés hiánya miatt funkciójukat és tónusukat veszítik, sorvadásnak indulnak. És mi történik akkor, ha például várandósság alatt megsérül a hasfal, tágul a rectus hüvely és az egyenes hasizom elcsúszik a helyéről? Elveszíti a hasfal izomzata a kitámasztó és megtámasztó szerepét és a teher átterhelődik a deréktáji szakaszra és a törzs alátámasztását szolgáló izmokra, a medencefenék izmaira. 

loveyourbelly illusztracio

A hasfal gyengeségének első tünete az állandósuló derékfájdalom, majd pedig a fokozott teher miatt a gátizmok renyhülése, mely együtt jár vizelet visszatartási problémákkal és a szexuális élet minőségének a romlásával. 

A has- és a hátizmok összeköttetésben vannak a medencefenék izmaival. Már a levegővételnél is minden mozdul egyszerre, fölfelé es lefelé, előre és hátra irányban. A várandósság alatt a szövetek lágyulása, a túlsúly cipelése mind-mind fokozott terheket rónak az izmokra. A szülés után a női test speciális igényeit figyelembe véve kell erősíteni az izomzatot. A hasizmokkal kezdve. Nem kockahasat kell építeni. Azt ne akarjunk, akkor sem, ha a nők azon  szűk 10%-os csapatát erősítettük, akiknek az volt a várandósságot megelőzően. Vissza kell erősítenünk a hasfalat, be kell zárni az egyenes hasizom közötti rést az erre a problémára kifejlesztett hasizomregeneráló gyakorlatokkal és zárva is kell tartanunk. Ebben az esetben a hasizmok újra képesek működni, visszanyerik tónusukat, tehermentesítik a hátizmokat, melyek pont emiatt újra vissza tudnak kapcsolódni a rendszerbe. Ha pedig visszanyeri a törzs azokat az izmait, melyek a kitámasztásban és a felfüggesztésben játszanak szerepet, felszabadulnak a medencefenék izmok is és a megfelelő gátizomtornával a gátizmok elsorvadása is visszafordítható.

loveyourbelly1

Ebben az esetben pedig megszűnik a hátfájás, panaszmentessé tud válni a babahordozás és minden hétköznapi tevékenység. A fejlett izomzat nagyobb energiát vesz fel és ad le, ezáltal gyorsítva a sejtanyagcserét és a tápanyagcserét, miközben optimalizálódik a testsúly.

Így lesz teljes és örömteli a pillanat baba és mama között.”

Bagyinka Tímea

Rekreációs szakoktató

LoveYourBelly módszer alapítója

Pilates, Vinyasa flow yoga és Aviva’s Method oktató