Kipróbáltuk: Villámválasz

Szerző: Anyakanyar

Címke: , , , , , ,




gabireka_feherfekete1Társasjátékozni jó. Az egyik legjobb családi program is lehet, unalmas délutánokon, rossz időben, nyaraláskor is bevethető. Szülinapok megmentője is lehet, amikor már a gyerekek csaknem lebontanák a lakást. Ha ilyenkor előrukkolunk egy izgalmas társasjátékozással, a helyzet pillanatok alatt javulhat. Különösen hasznosnak és jónak tartjuk azokat a játékokat, amelyek valóban fejlesztik a gondolkodást, a logikát, és koncentrálásra késztetnek gyereket-felnőttet egyaránt. És bár van néhány régi kedvenc társas, ami időről időre előkerül, érdemes megismerkedni egy-egy újabb játékkal is, hogy színesítsük a kínálatot. Mi most egy ilyet ajánlunk a figyelmetekbe.

Villámválasz. Ez a neve a Formatex által forgalmazott játéknak, amelyből ily módon már lehet tudni, hogy ahol válaszok vannak, ott bizony kérdések is lesznek. Villámkérdések. Jól indul! Az ajánlás szerint 8 éves kortól 99 éves korig lehet játszani, ami tényleg így van, bár valószínűleg kevés nagymama lesz otthon Michael Jackson és az Aerosmith slágerei között, és azért valószínűleg kevés nyolcéves vágja rá kapásból a kérdésekre a magyar és a külföldi festők nevét. Ezzel már el is árultuk, hogy különböző témakörökben készültek a kérdések a játékhoz, és tény, hogy némelyik bennünket is elgondolkodtatott. Nagyon sokféle érdeklődés és tudás kell hozzá, a focicsapatoktól a Forma 1-es versenyzőkig, az állatok viselkedési szokásain át bizonyos ételek hozzávalóig. Ez a kihívás és egyben ez a jó is benne, hiszen gyorsan kell kapcsolni és témakört váltani.

villamvalasz tabla es kerdesek

Na de hogy is működik a játék? Adott egy kör alakú tábla, amely két ceruzaelemmel üzemelhető be. Közepén egy időmérő gomb található, itt 10 másodpercig ketyeg az óra. A táblán körbe-körbe az ABC betűi vannak gombokon elhelyezve, ezeket a gombokat kell lenyomni, egy-egy helyes válasznál. Sajnos helyhiány miatt az U és a Z betű nem tudott helyet kapni a korongon, ez főleg a Magas állat – kérdésnél hiányzott, amikor elsőre a Zsiráf ugrott volna be, ezt picit furcsállottuk, de hát mindegy is, játsszunk azzal, ami van! Egy nagy adag kérdés-kártya is tartozik a játékhoz, így amikor az óra indul, akkor a játékosoknak egymás után kell a kártyákon lévő kérdésekre válaszolni. A nálunk lévő játékban már a kártyák mindkét oldalán van két-két kérdés, ezt ízlés szerint lehet variálni, hogy egymás után vesszük mind a 4 kérdést, vagy csak az egyik oldalt, és a másikat félretesszük. A témák tényleg nagyon változatosak, így egymás után töprenghetünk azon, hogy vajon melyik állat él falkában, milyen természeti katasztrófa jut eszünkbe, melyik ételben van paradicsom és melyik filmben játszott George Clooney. Persze, a még rendelkezésre álló betűkkel kezdve a helyes megfejtést, így hiába ugrik be mondjuk a pizza vagy a lavina neve, ha már nincs P vagy L betűnk, másra kell asszociálnunk, a játékidő 10 másodperce alatt. Jó kis agytorna, szerettük!

Ennek a játéknak az is kétségkívül előnye, ami tulajdonképpen akár hátránya is lehet: azaz, hogy a leírás és a játékszabály nem igazán egyértelmű. Többszöri olvasás után sem sikerült rájönnünk, hogy akkor a játék akkor ér-e véget, amikor az összes kártya elfogy, vagy amikor egy körben minden betűt lenyomtunk már. A helyes válaszokat pontozzuk-e csak, egyenként váltjuk egymást a válaszolással, vagy addig válaszoljunk, amíg nincs rontás. Mivel ezek nem derültek ki, így arra jutottunk, hogy az a legjobb ebben, hogy a lényeg ugyan adott, a villámkérdésekre adott villámválaszok képezik a játék alapját, de szabadon alakíthatjuk, a játékosok száma, kora, türelme vagy éppen türelmetlensége szerint. Mi kipróbáltuk úgy is, hogy stopperrel mértük egy-egy játékos teljesítményét, hogy mennyi idő alatt és mennyi kártya megválaszolásával lehet teljesíteni egy komplett kört. Talán ez tetszett a legjobban! Meg egymást váltva is, lecsapva a válaszokra, és valószínűleg még számtalan kombináció lehet, akár az “egy kérdésre mindenki válaszol”-megoldás, vagy az “írjuk a jó válaszokat” forma is.

villamvalasz

Eszünkbe jutott az is, hogy mi van akkor, ha sokadik játéknál már unjuk a kérdéseket, vagy éppen mindenre van egy-két fix válasz, és nem gondolkodunk tovább. Erre remek megoldás, és szintén a játék kimeríthetetlen forrását mutatja az az ötlet, hogy írjunk magunk is kérdéseket! Akár minden játékos a saját érdeklődési köre szerint, amivel a játékostársakat zavarba is lehet hozni, hiszen lesz, aki a dinók nevében lesz járatos, lesz aki mesehősökben vagy éppen irodalomban, történelemben. A kérdéseket színes papírkockákra írva vagy kinyomtatva új kártyákat is alakíthatunk ily módon, tehát még sok-sok játékra van lehetőség a táblánk segítségével.

Úgyhogy összességében azt mondhatjuk, kipróbáltuk a Villámválaszt, és ajánljuk ezt a pörgős kis játékot, amelyet egyebek közt a Formatex oldalán is megtalálhattok és megrendelhettek, nektek is szeretettel! Jó fejtörést!

Puszi: Gabi és Réka