Tanuljunk meditálni!

Szerző: Anyakanyar

Címke: , , , ,




Meditálni nagyszerű dolog. Feszült, stresszes világban élünk, nehéz időket vészelünk át mindannyian. Rohanunk, nyomjuk, toljuk a dolgainkat, és néha elfelejtünk megállni. Pedig szükségünk van felszabadulásra, megnyugvásra, ellazulásra. Kell, hogy időről időre visszanyerjük vagy helyreállítsuk a hajsza közben megtépázott belső békénket, visszataláljunk önmagunkhoz és a nyugalmunkhoz. Ehhez egy nagyszerű eszköz a meditáció, amelyhez most megpróbállak néhány lépéssel közelebb vinni benneteket. Meditálni nem könnyű, ezt tudnotok kell, bár lehet, hogy már tudjátok is! Üresnek és gondolatmentesnek lenni a legnehezebb állapot, de megéri apró, pici lépésekkel megtanítani magunkat arra, hogyan tudjuk lecsillapítani az elménket. Tudom, nagy szavak, de higgyétek el, annyira működik és olyan jó hatással lesz rátok is.

Kezdjük az alapokkal! Azt szeretném, ha előképzettség nélkül is el tudnátok kezdeni a gyakorlatot. Nem baj, ha még sosem próbáltátok, együtt menni fog! Egy légzésgyakorlat lesz az alap, ami nekem nagyszerűen bevált. Én ezt stresszes helyzetben mindig használom. Vagy például amikor premierem van, és lámpalázas vagyok, a színpadra lépés előtt nagyon jól jött nekem már többször. Szóval minden olyan helyzetben érdemes kipróbálnotok és gyakorolnotok ezt, amikor  izgultok, és jó lenne megnyugodni. Minden egyes légzésfázisnál azt figyeljétek meg először is, hogy hol tartjátok a nyelveteket! Pihenő állapotban elvileg a szájpadlásra feltolva tartjátok. Nem középen, nem lent, hanem feltapasztva a szájpadlásra. A nyelvetek helye az alábbi légzésgyakorlat közben is itt van.  Az orrotokon keresztül szívjátok be és fújjátok ki a levegőt. A beszívás lehet dinamikus, a kifújás történjen minél lassabban. Lehet pici hangja is, a lényeg, hogy visszafogottan fújjátok ki a levegőt. Ahhoz tudom hasonlítani, mint amikor kordában tartasz a fékkel egy autót. Ezzel a légzéssel is ez a cél. Teljesen le tudjátok nyugtatni magatokat majd! Nem hangzik rosszul, ugye?

A másik alaplégzés a váltott orrlyukú légzés. Befogod az egyik orrlyukad, a másikon beszívod a levegőt, majd váltasz, és az ellenkező orrlyukadon fújod ki. Ennek az a lényege, hogy stimuláld a jobb és a bal agyféltekét is. Ha így teszel, akkor olyan képességeket ébresztesz fel, akár még kreatív energiákat is, amik akkor ott, abban a helyzetben szunnyadtak volna, és nem tudtad volna kihasználni a bennük rejlő, a benned rejlő erőt. Megnyitod az összes érzékszervedet. Valójában ez a cél.

Minden ilyen légzésgyakorlattal azt tudjuk elérni, hogy a pulzusunk lenyugodjon, illetve az agyunkat is, a gondolkodásunkat is egy más irányba tereljük. Említettem már, hogy nem gondolni valamire, nem gondolni semmire, nagyon nehéz. Éppen ezért, ha valaki kezdő meditáló, akkor annyit tehet meg, hogy csak a légzésére figyel, amikor a meditáláshoz kiválasztott nyugalmi pozícióba helyezkedik. Ez az elején lehet, hogy csak egy perc, lehet, hogy később már öt perc, és így lehet egyre-egyre feljebb menni. A lényeg, hogy az elején csak a légzésünkre koncentráljunk, mert ha csak erre helyezzük a fókuszt, akkor nagyon hamar megtapasztalhatjuk ezt a “gondolkodásnélküli”, kiüresedett állapotot is, ami a meditáció első lépése. Számomra a kényelmes pozíció törökülést jelent, de van aki például térdel, és úgy érzi jól magát. A tenyereket mindenképpen fordítsuk felfelé. Sokan választják a fekvő pozíciót. Ha este csinálnám úgy, én biztos elaludnék. Ilyenkor ne tegyetek párnát a fejetek alá, próbáljatok meg minél vízszintesebb pozícióba kerülni. Akárhogy is van, a lényeg, hogy az izmaitok ne legyen feszültek, tényleg amennyire lehet nyugodt testhelyzetben legyetek.

Én is így kezdtem a meditációt, ahogy most leírtam nektek. Folytatjuk még a témát, de azok kedvéért, akik ebben még gyakorlatlanok, szerintem most itt álljunk meg, kaptok néhány hetet a próbálgatásra, és utána majd haladunk tovább.

Sok-sok nyugodt, felszabadult, harmonikus, örömteli napot kívánok nektek!

Puszi: Gabi