Az okoseszközök ma már a családi élet megkerülhetetlen részei, a gyerekek szórakozása, tanulása és kapcsolattartása is többnyire a digitális térben zajlik. A kihívás így nem abban rejlik, hogy teljesen kizárjuk ezeket, hanem abban, hogyan alakítsuk a digitális világot kapcsolatépítő, fejlesztő élménnyé. Koltói Lilla, a Mindwell Pszichológiai Központ pszichológusa szerint a kulcs az együttműködés és a tudatos keretek megteremtése.

Kilépni a képernyő mögül a közös élmények felé
„Sok szülő azt tapasztalja, hogy a gyerek eltűnik a képernyő mögött, és egy idő után csak a játék vagy a videó marad, közös élmény nélkül. Pedig az eszköz lehet kapcsolatépítő is” – hangsúlyozza Koltói Lilla. – „Kutatások igazolják, hogy a közös, kooperatív online játékélmény erősíti a csapatmunkát, az összetartozás érzését és csökkenti a konfliktusok számát. Egy 2018-as vizsgálat például kimutatta, hogy barátok együtt játszva sokkal aktívabban működnek együtt, mint idegenekkel.
A filmnézés is válhat közösségi programmá, ha a család megáll néha beszélgetni a látottakról. „Az olyan filmek, mint például az Agymanók, remek alapot adnak az érzelmekről való beszélgetéshez” – teszi hozzá a Mindwell szakértője.
A pszichológus szerint a gyerekek fejlődéséhez nélkülözhetetlen a közös mozgás és a fizikai tapasztalatok megélése is. Egy családi főzés, társasjáték, kirándulás vagy sport nemcsak finommotorikát és problémamegoldó készségeket fejleszt, hanem az együttműködést is erősíti. A pandémia idején végzett kutatások (pl. az UNICEF 2021-es felmérése) is rámutattak: a közös offline tevékenységek kiemelten fontosak a családi harmónia szempontjából.

Egyensúly az online és offline között
„Nem tiltásról, hanem egyensúlyról van szó” – hangsúlyozza a Mindwell szakértője –„Érdemes közös szabályokat felállítani, például vacsoraidőben mindenki leteszi a telefont, vagy a hétvégi délutánokat közös programoknak szentelik. Fontos, hogy a gyerekekkel is beszélgessünk arról, mi számít képernyőidőnek, és hogyan hat a figyelmükre, energiaszintjükre. Kamaszoknál az is segíthet, ha a képernyőhasználat nem csak passzív fogyasztás: készíthetnek közösen digitális fotóalbumot vagy akár rövidfilmet is.”
AI – fedezzük fel együtt
A mesterséges intelligencia már a mindennapok része: nyelvtanuló appok, házi feladat-segítők, kreatív ötletgenerátorok formájában jelenik meg. A pszichológus szerint az AI előnye, hogy gyorsan elérhető és információt nyújt, de tudatos használatot igényel. „Fontos, hogy a gyerek megértse: az AI nem ember, csak nyelvi modell, és amit mond, nem feltétlenül igaz. A túlzott használat pedig csökkentheti a kritikai gondolkodást és erősítheti a függőséget, ezért a családon belüli közös felfedezés elengedhetetlen” – véli a pszichológus.
A Mindwell szakértője kiemeli: a gyerekek kevésbé válnak kiszolgáltatottá a kockázatoknak, ha a szülők aktívan jelen vannak az online élményekben. Ez a gyakorlatban azt is jelentheti, hogy együtt ülnek le egy AI-alkalmazás elé, közösen kérnek recepteket, vagy mesét generálnak lefekvés előtt. A gyerekek bevonása – például ha ők magyarázzák el, hogyan működik egy program – erősíti a tudatosságot és a kritikai szemléletet.

Ahhoz, hogy a gyerekek ne csak passzív fogyasztói legyenek a digitális világnak, több kulcskészséget kell fejleszteni:
- Kritikai gondolkodás, hogy felismerjék az álhíreket és a félrevezető információkat.
- Kreativitás, amely lehetővé teszi, hogy saját tartalmat hozzanak létre.
- Digitális írástudás, hogy értsék az algoritmusok működését és az adatvédelem alapjait.
- Önkontroll és érzelmi intelligencia, hogy meg tudják határozni saját határaikat a képernyőhasználatban.
A Mindwell pszichológusa szerint a digitális eszközök nem ellenségei a családnak, ha a szülők és a gyerekek közösen, tudatosan használják őket. A közös élmények, a folyamatos párbeszéd és a szabályok rugalmas alakítása segíthet abban, hogy az online tér a kapcsolatok építését szolgálja, ne pedig azok rovására menjen.








