">

A tudás kulcsa – avagy így lehet buli a suli

Szerző: Anyakanyar

Címkék: , , , , , , ,




Vakációban az iskoláról beszélni nem éppen illendő. De azért lássuk be, érdemes. Egyértelműen igazolódni látszik, hogy a két és fél hónapos leállás, kihagyás a gyermekek felkészültségében, emlékezetében szinte mindig gondot okoz. Úgyhogy bármennyire is hódolunk a nyár örömeinek, egy kis játékos ismétlés sohasem árt. Szerencsére, nem csupán unalmas hagyományos tankönyvekben és feladatokban kell gondolkodni. Szuper dologra bukkantunk, ami akár a szünidőben, akár év közben remek segítség lehet a tanulásban

A legfontosabb dolgok egyike egy külön kötetben van összegezve. Mert a kutya néha ott van elásva, hogy a gyerekeink bizony nem tudnak tanulni. Nem tanultak meg tanulni. Jó, lehet, hogy ilyen tudományosan mi sem, de talán a mai gyermekeknek a figyelme annyival többfelé szóródik a tévé, a kütyük, a rengeteg játék és minden egyéb miatt, hogy érdemes egy kis alapozással kezdeni. A “Hogyan tanuld meg?” könyvet receptre írnánk fel mindenkinek. A kötet szép sorban levezet mindent, hogy mitől lesz a gyerek tanulás közben csüggedt, fáradt, unott, motiválatlan. Szuper kis rajzok segítenek, egy-egy oldalon kevés szöveggel, így még a kevésbé lelkes, vagy éppen a sorok között nehezebben olvasó gyerekek is szívesen lapozzák végig a könyvet. És persze nem csak lapozni kell, vagy legalábbis nem érdemes, hanem ott lapul a lényeg is. Szépen levezetve megtudhatjuk, hogy mi okozhat tanulási nehézséget. Például az, amit így ebben a formában nem fogalmazunk meg olyan gyakran: nehéz olyasmiről tanulni, amelynek nem ismerjük a “tömegét”, amit nem ismerünk, nem láttunk még fizikai valójában. Nyilván vannak dolgok, amelyek mindig elérhetetlenek maradnak, így akkor jöhetnek a könyvek, videók, olvashatunk róla, nézhetünk filmeket, és persze kérdezni is szabad. Másik nagy gond, ha kimarad egy lépcsőfok. Ahogy egy létrára sem állhatunk fel biztonsággal akkor, ha hiányzik egy foka, így a tanulásnál sem működik, ha kihagyunk egy szintet. Akár sietségből, akár türelmetlenségből tennénk. Ha elakadunk, akkor ellenőrizzük tehát, hogy meddig éreztük magunkat biztonságban, és addig lépjünk vissza az anyagban. Mindjárt könnyebb lesz!

Ugyancsak gondot okozhat a meg nem értett szó. Gyakran megesik, hogy a gyerek nem meri bevallani, hogy nem érti igazán, miről van szó, és lehet, hogy csak egy-egy szó a ludas. Belegondoltunk már néha, hogy mi lenne, ha az utolsó szó mindig hiányozna egy gondolat végéről? Azért, mert nem értjük, nem ismerjük? Úgyhogy ahogy ilyesmit tapasztalunk, spuri vissza, megérteni, megismerni, megtanulni az adott szót, kifejezést, és megint csak sínen lesz a tanulás. A szavak jelentését meg kell tanulni, anélkül nehéz tovább haladni. Tippet ad a könyv arra is, hogy miként készítsünk egy-egy témában bemutatót. Mintha modelleznénk, maketteznénk, amiről tanulni szeretnénk. Gyurmából vagy egészen egyszerű eszközökből, zsinegből, GEM-kapocsból, radírból és egyebekből is összeállíthatjuk, amit szeretnénk jobban megismerni. 

A másik nagyon fontos kis kötet a tanulás alapszavaival ismertet meg. Eskü, felnőttként is tök jó volt ezeket végiggondolni, értelmezni, ha úgy tetszik, kicsit dobozolni. A gyereknek meg megérteni, megismerni. Kezdve attól, hogy miként épül fel a kommunikáció, hogy lesz a hangból, betűből mondat, gondolat, milyen jeleket használunk, tovább addig, hogy mi a könyv, tankönyv, füzet, munkafüzet közti különbség, és mi a módszer, szabály, rendszer és így tovább. A kifejezéseket példamondatok segítenek megérteni, és oldalanként 2-3 feladat gyakoroltatja be őket. Így mire eljutunk a tényleges tanulásig, már az alapok megvannak. Mert bármilyen hihetetlen, néha pont ilyen apróságokon csúsznak el a dolgok, és ilyen egyszerű dolgok miatt alakulhat ki tanulási nehézség. 

Az alapok tehát már megvannak, legközelebb a nyelvtan és matematika munkafüzeteit vesszük górcső alá, hogy kiderüljön, hogy lehet ezt a két dolgot kicsit izgalmasabban, és sikeresebben tanulni. Egyszóval: hogyan lehet Buli a suli! A munkafüzet sorozatot olyan magyar pedagógusok állították össze, akik nagy tapasztalattal rendelkeznek mind az iskolai oktatásban, mind pedig az egyéni fejlesztésben, korrepetálásban. Sokéves tapasztalatuk azt mutatta, hogy a magasabb szintű tanulmányoknál (mint a felső tagozat és a középiskola) megjelenő problémák döntő többsége az alapok hiányára vezethető vissza. Miután az alapok stabilak lettek, a magasabb szintű anyagok is könnyen elsajátíthatóvá váltak. A Tudáskulcs munkafüzetek a legtöbb gondot okozó tárgyaknál (nyelvtan, számtan, matematika) értetik meg és gyakoroltatják be a gyermekkel az alapokat, amire már bátran építkezhet.

A kézikönyveket és a munkafüzeteket megtalálhatjátok itt!