">

Így utazzon együtt a család!




Utazni nagyon szeretünk ugyan, de ha gyerekünk lesz és családdá válunk, akkor gyakran hajlamosak vagyunk kifogásokat gyártani, hogy a gyerek miatt nem indulunk útnak, pedig elsősorban a saját kényelmünkről, a saját félelmeinkről van szó. Megint mások bármikor kaphatóak egy-egy jó kis utazásra, hiszen az otthoni taposómalomból legalább kis időre olyan jó kiszakadni. Ha mi gyerekbarát szállás után akarunk nézni, egészen biztos, hogy az utunk elsőként a KidsOasis honlapjára vezet, ott nézzük meg az aktuális ajánlatokat. A szélforgókkal minősített gyermekbarát szálláshelyek gyűjtőoldalának “motorját” és gazdáját, Gyetvainé Zováth Anikót kérdeztük meg mindarról, ami bennünket ezzel kapcsolatban érdekelt.

Sokan tartanak attól, hogy kisgyerekkel útra keljenek. Pedig egy jó szállodában ettől nincs miért tartani. Milyen a jó családi szállás?

Mi azt valljuk, hogy a család akkor érzi jól magát, ha minden tagja jól érzi magát, a szülők és a gyerekek is. Sok gyerekes család azt állítja, hogy ő akkor érzi jól magát, ha a gyereke jól elvan, de valljuk be, hogy ez nem egészen így van: mindenkinek szüksége van a pihenésre, kikapcsolódásra. Nemcsak a gyerekeknek, a szülőknek is. Mi azt szeretnénk, hogy a család minden tagja megtalálja a számára megfelelő kikapcsolódási lehetőséget egy szállodában. Tehát azon túl, hogy egy kisgyerekes család számára biztosítják az otthon kényelmét – a mindennapi élethez szükséges felszereléseket, hogy ne kelljen bepakolni a fél háztartást –, gondoskodniuk kell arról, hogy a nagyobb gyerekek is megtalálják a számukra megfelelő időtöltést; és itt nem csak egy kifestőre, kézművesre vagy filmre gondolok, hanem valóban minőségi programokra. Ezzel elmondtam azt is, mi mit értünk családbarát, vagyis családi szállás alatt.

Hogy indult a KidsOasis? Mi inspirálta az alapítást, hogy összegyűjtsétek ezeket a tippeket?

KidsOasis 2014-es elindítása egyrészt szakmai, másrészt személyes indíttatásból született. Az Idegenforgalmi és Vendéglátóipari Főiskola (ma BGF) szálloda szakán végeztem, dolgoztam szállodákban értékesítési vezetőként, majd 10 évig pályázati tanácsadó irodám volt, és bár évekig közvetlenül nem a turizmusban tevékenykedtem, folyamatosan nyomon követtem az iparág változásait, fejlődését, a hazai kínálatot, kapcsolatban maradtam szállodaiparral, kollégákkal.

Másrészt négy gyermekem van, és utazásaink során számos nehézséggel szembesültünk a családi nyaralások szervezésekor. A foglalásnál sokszor azt sem tudtuk, hogy az adott szálláshely melyik szobatípusa lenne alkalmas számunkra, mit kell vinnünk magunkkal, de gyakran még a pontos végösszeget sem lehetett kikalkulálni. Az utazásaink során pedig szembeötlő volt a különbség a hazai és például az osztrák szállodák családokkal szembeni hozzáállása között. Öt éve, amikor kutatásokat végeztünk, és elkezdtük felépíteni a koncepciót, azt láttuk, hogy szállodák legtöbbje a wellnessre koncentrál, miközben hiányoztak a piacról egy fontos célcsoport, a gyermekes családok pihenésére, az élmények nyújtására fókuszáló, egyedi kialakítású és célirányos szolgáltatásokat nyújtó házak. Igény pedig lenne rá…

Hogy történik a szálláshelyek családbarát minősítése, melyek a fő kritériumok?

A védjegy megszerzésének feltétele egy részletes kritériumrendszernek való megfelelés, és ezt rendszeresen ellenőrizzük is. Vizsgáljuk többek között a szálláshely kialakítását, például azt, hogy vannak-e családi apartmanok, összenyitható, illetve pótágyazható szobák, babakocsival el lehet-e jutni a szobákhoz. Megnézzük, milyen a családi szobák és a fürdőszobák kialakítása és felszereltsége, például, van-e éjszakai fény, vagy kislámpa, gyerekmagasságban szekrény, törülközőtartó, van-e teregetési lehetőség. Ellenőrizzük, hogy megoldott-e a gyerekek biztonsága. Megnézzük, milyen az étterem felszereltsége, milyen ellátást, szolgáltatásokat, gyermek és családi programokat biztosít a szálláshely, de számít például az ünnepekhez kötődő dekoráció, és fontos a környezettudatosság is. Ilyen kritériumok alapján soroljuk be a szálláshelyeket három, négy és öt szélforgós kategóriába. A három szélforgó a KidsOasis védjegyhasználat alapkövetelményeit tartalmazza, egy öt szélforgós hotelben pedig széleskörű a programkínálat, sőt gyermek fürdőköpeny, bébifon is rendelkezésre áll.

Mit keres az átlagutazó egy gyerekbarát szállodában és mit nem keres, de mégis örül, ha megkapja?

Sokszor tapasztaltunk, illetve piackutatásaink során a megkérdezett családok is úgy nyilatkoztak, hogy többször volt részük negatív reakciókban, amikor kisgyermekkel voltak egy-egy szálláshelyen. Legtöbbször csak megvető pillantásokat kapnak a kisgyermekes szülők, ritkábban kéretlen tanácsokat is ad a többi szállóvendég. Sokszor a személyzet sincs kellően felkészülve a gyerekek fogadására. Nos, a KidsOasis szálláshelyeken a szemléletmód, a családosokhoz való viszony a legszembetűnőbb különbség- a felszereltségen túl.  Legutóbbi kutatásunkban arra is rákérdeztünk, hogy milyen extra szolgáltatásnak örülne egy családbarát szálláshelyen. Az első helyen az üdvözlő vagy búcsúajándék szerepelt. Ennek nem is az értéke számít, csak maga a figyelmesség.

Mennyiben más gyerekbarát szállodát üzemeltetni vajon, mik a különbségek berendezésben, étlapban, szolgáltatásban? 

A családbarát hotelekben a babaágy, az etetőszék, a pelenkázó, a bili, a vécéülőke, fellépő olyan magától értetődő eszközök, amelyekből egyáltalán nem lehet hiány. Van olyan családbarát hotel, ahol még a babakocsi is nyugodtan otthon hagyható, mert az is kölcsönözhető a nyaralás idejére. Alapelvárás, hogy gyermekbiztos eszközöket (konnektordugó, biztonsági felszerelés a balkonajtóra, stb.) biztosítsanak, szekrények vannak gyermekmagasságban is, éjszakai fény vagy kislámpa van a szobában nincsenek üvegasztalok. A gyermekek szórakoztatása kulcsfontosságú: különböző korcsoportú gyermekjátszók, gyermekanimációk, játszóterek, kölcsönözhető kerékpárok, játékok, műanyag kismotorok legyenek. Minden korosztály számára fontos a zártkert, ahol szabadon lehet szaladgálni, a játszótér, a fedett gyermekjátszó, ahol szakképzett felügyelet is van. Más-más korosztálynak mások az igényeik, jó, ha korcsoportonként elkülönülő játszószobát tudnak kialakítani. 4 szélforgós szálláson gyereksvédasztal, gyerekmenü is várja a gyerkőcöket, illetve egy gyereksarkot kialakítanak az étteremben is.

Hogyan bővül a lista?

Jelenleg 21 szálláshely viseli a védjegyünket, az ország minden pontján. Idén szeretnénk a nagy szállodák felől elmozdulni a kisebb szálláshelyek, vendégházak felé is. Nagyon fontos viszont, hogy nem a mennyiségre, hanem a minőségre hajtunk: nem az a lényeg, hogy minél több szálláshelynek adjunk védjegyet, hanem az, hogy aki kap, valóban kiérdemelje azt. Csak így tudjuk garantálni a családok számára, hogy ott, ahol látják a védjegyünket, vagy amikor a honlapunkon keresztül keresnek családbarát szállást, akkor valóban olyat találnak, ami megfelel az igényeiknek.

Mindig is foglalkoztunk – például speciális ajánlatokkal – a többgenerációs családokkal, de kiemelten figyelünk a nagycsaládosokra és az egyszülős családokra is. Az őket képviselő legnagyobb civil szervezetekkel összefogva tavaly végeztünk  egy kutatást, amelyben felmértük az ő speciális igényeiket. Az eredményeket megosztottuk a turisztikai szakmával, hogy ezeknek a speciális célcsoportoknak megfelelő csomagokat, szolgáltatásokat alakítsanak ki. A minősítés egyébként önkéntes, de nem önbevallásos módon zajlik. Eleinte mi kerestük meg azokat a szálláshelyeket, akikről hallottuk vagy tapasztaltuk, hogy sokat tesznek a családi szegmens kiszolgálása érdekében. Most már az a gyakoribb, hogy a szálláshelyek maguk jelentkeznek, mert ismerik a tevékenységünket és szeretnének csatlakozni a védjegyünkhöz. Először személyesen felmérjük, hol tartanak a három, négy vagy öt szélforgós minősítésünk feltételeihez képest, majd tanácsot adunk nekik, mit kellene bevezetniük, változtatniuk ahhoz, hogy elérjék azt. Erre ők maguk jelölnek ki egy határidőt. A határidő leteltével újra személyesen meggyőződünk arról, hogy teljesítették-e a megbeszélt módosításokat, és csak akkor kapják meg a minősítést, ha megtették.  Innentől kezdve vesznek részt kampányainkban, online promócióinkban, kapnak helyet print Utazik a család magazinunkban is.

“Utazik a család” – könyveitek miben segítenek, miről szólnak, hogy készültek? 

2016 nyarán jelent meg az Utazik a család mese útikönyvsorozat első kötete, majd az Irány a Balaton,  az Irány Eger! és az Irány a Velencei-tó című kötetek. Tavaly a sorozat bővült  az Irány a Dunakanyar!,  Irány Esztergom! és Irány a Tisza tó! kötetekkel idén pedig a busójárás idejére jelent meg az Irány Dél-Baranya! mesekönyv de máris előkészületben van újabb 2 kötet.  A sorozatot elsősorban 4-10 éves gyerekeknek és szüleiknek ajánlom, akik nem bánják, hogy meseolvasás közben észrevétlenül tanulnak is. Nagyszülőknek, akiknek ötletet adhat, hogy milyen programra vigyék el az unokákat. Nagyobb testvéreknek, akik a könyvből felkészülve igazi kis idegenvezetők lehetnek.  A könyvek végén címmel, weboldallal együtt egy csokorban megtalálható az összes látnivaló.  Emiatt a sorozatot nemcsak a kisgyerekes családoknak, de általános iskolai osztályoknak is bátran lehet ajánlani, hogy akár az osztálykirándulásra ebből készülhessenek fel.

Én annak vagyok a híve, hogy a gyerekeket nem lehet elég korán tudatos utazóvá nevelni. Hogy amikor pénzt áldoz a család egy utazásra, akkor olyan élményekkel gazdagodjanak, amire sokáig emlékeznek. Az utazó család ötlete akkor pattant ki a fejemből, amikor családommal Egerben jártunk és éppen arról tanakodtunk, hogy merre induljunk, mit nézzünk meg feltétlenül. Egy nagycsaládot álmodtam meg kutyával és macskával. Így születtek meg a szereplők először csak a fejemben, majd Szalma Edit illusztrátor keze nyomán papíron is: a szülők Tilda és Tódor, a gyerekek Zsuzska, Teó, Rozi, Nasi a macska és a legfontosabb szereplő Tóbiás, a kutya. Ők természetesen minden alkalommal egy KidsOasis családbarát szálláshely minősítéssel ellátott szálláson  pihennek és onnan indulnak felfedezni a környéket,  az olvasó pedig  a történetekből ötletet meríthet a következő családi  pihenésére.

https://kidsoasis.hu/