">

Rózsaszín hónap

Szerző: Anyakanyar

Címkék: , , , , ,




Magyarországon évente 8500 nőnél diagnosztizálnak mellrákot és körülbelül 2500 nőt veszítünk el a késői felismerés miatt. Rendszeres mammográfiai szűréssel a betegség a korai stádiumban rendkívül jó arányban gyógyítható, mégis kevesen, a nők 40-50%-a jár csak el a szűrővizsgálatokra, amíg ezzel szemben a skandináv országokban ez a szám 80% körül van. A részvételi arány javítása érdekében a Mellrákinfó Egyesület úgy döntött, hogy októberben, a mellrák elleni küzdelem hónapjában ezúttal a férfiakat is megszólítja, ugyanis szó szerint életet menthet az odafigyelésük és támogatásuk. Az egyesület figyelemfelhívó kampányában résztvevő ismert férfiak nemcsak a nevüket és arcukat vállaltak, de úgy döntöttek, hogy a betegség elleni küzdelem szolidaritásaként októberben rózsaszínt viselnek.

Schiffer Miklós stílusszakértő és Vincze Ottó magyar válogatott labdarúgó azonnal igent mondtak a felkérésre.

Schiffer Miklós: „Amikor találkoztam Borival, azonnal tudtam, hogy támogatni fogom ezt a kezdeményezést. A lelkesedése, a tiszta és őszinte segíteni akarása példaértékű. Fontosnak tartom, hogy az emberek tudatában legyenek ennek az alattomos és mindenkit fenyegető kórnak a jelenlétéről, arról, hogy figyelni kell rá és hogy leküzdhető.” 

Vincze Ottó: Megtisztelő, hogy részt vehetek ebben a kezdeményezésben. Ha a rosszra jóval válaszolunk, és a változásra koncentrálunk, akkor mindent jóvá tehetünk!”

Kulka János az elsők között csatlakozott tavaly a megmozduláshoz: „A testvérem patológus, aki 25 éve emlőrákkal foglalkozik. Tudom, hogy milyen fontos a mammográfiás szűrés és a korai diagnózis, mert az időben felfedezett betegség nagyon jól gyógyítható. Fontos, hogy ezt minél többen tudják és ebben a férfiaknak is van felelőssége” – mondta színművész. Andor Tamás, aki Bacsó Péter rendező operatőreként ismerhetünk, de dolgozott az István, a király-on is, szintén csatlakozott a rózsaszínt viselők táborába: „Akinek édesanyja, leánya, párja, szerelme, felesége van, az odaáll és megmutatja, hogy tele van aggodalommal és szeretettel azok iránt, akiknek nem tud tevőlegesen segíteni” – fogalmazott az operatőr.

„A mellrákkal való szembesülés és a gyógyuláshoz vezető út emberfeletti, társ nélkül pedig még nehezebb” – mondta Halom Bori, az egyesület vezetője. „Ezért igyekszünk megszólítani a férfiakat is, hiszen sokszor ők találják meg az elváltozást a nőnél. Fontosnak tartjuk felhívni a férfiak figyelmét arra is, hogy bíztassák kedvesüket az ingyenes mammográfiás vizsgálaton való részvételre és ösztönözzék párjukat, hogy azonnal forduljanak orvoshoz, ha bármi szokatlant észlelnek magukon.”

Idén az egyik nagy biztosítótársaság is rózsaszínbe öltözik. „Egyik kolléganőnk országosan ismertté vált bátor szembenézése a mellrákkal, és az, hogy minél szélesebb körben szeretné felhívni a figyelmet a saját magunkra való odafigyelés, a korai felismerés fontosságára, arra motivált minket, hogy mi is a felvállalt ügye mellé álljunk, és támogassuk a mellrák elleni küzdelmet. Ezért valósítjuk meg a Mellrákinfó Egyesülettel közös kampányunkat is, mellyel szeretnék hozzájárulni ahhoz, hogy ezek a fontos üzenetek minél több emberhez eljussanak. Kollégáink személyes kiállása mellett külön öröm számunkra, hogy az összes általunk szponzorált férfi sportcsapat is csatlakozott hozzánk. A Fradi labdarúgó klasszisai és vízilabdázói, illetve a MOL-Pick Szeged kézilabdázói közül olyan sztárokkal viseljük együtt a rózsaszínt, mint például Lipcsei Péter, Dragóner Attila, Vogel Soma, Vámos Márton vagy Mikler Roland és Bánhidi Bence – mondta el Koháry András a Groupama Biztosító kommunikációs és PR vezetője.

A Mellrákinfó Egyesület immár hatodik éve azon munkálkodik, hogy minél több nőhöz eljusson üzeneteivel: oda kell figyelni magunkra, a testünk jelzéseire és el kell járni a szűrővizsgálatokra. Ha pedig bármi szokatlant észlelünk, akkor azonnal orvoshoz kell fordulni és nem szabad hagyni „lerázni” magunkat. Bár a statisztikák szerint ez még mindig az 50 év feletti nők vezető betegsége, az egyesület azt tapasztalja, hogy a Facebookon általuk létrehozott zárt és titkos csoportban egyre több 40, sőt 30 év alatti érintett nő csatlakozik hozzájuk.

Az online kampány október 1-jén indult a Facebookon és egész hónapban fut. Az eseményben arra buzdítják a férfiakat, hogy posztoljanak magukról olyan képet, amin valami rózsaszín vagy pink ruhadarabot viselnek, ezzel mutatva ki támogatásukat. A hónap végén a posztolók között egy 2 személyes vacsora utalványt sorsolunk ki, mely a Mezzo Music Restaurantba szól. Emellett a város több pontján lesznek láthatóak a képek a villamosmegállókban.

www.mellrakinfo.hu