A blézer egy elegáns, mégis sokoldalú ruhadarab, amely az évtizedek során az öltözködési kultúra egyik meghatározó elemévé vált. Eredete egészen az 1800-as évekig nyúlik vissza, amikor először a brit tengerészek és egyetemi sportklubok tagjai viselték. A szó a “blazing”, (ragyogó, feltűnő) kifejezésből eredhet, amely a korai példányok élénk, figyelemfelkeltő színére utal.
A blézer a 19. században kezdett elterjedni, amikor a hivatalos és informális viselet határvonalai még szigorúak voltak, de szükség volt egy olyan darabra, amely elegáns, ugyanakkor nem túl merev. A női divatban a blézer az 1920-as években jelent meg, amikor a nők öltözködése elkezdett szabadabbá válni, és a férfias szabásvonalak inspirálták a női ruházatot is. A 20. század második felében Coco Chanel és más divattervezők munkájának köszönhetően a blézer a női ruhatár alapdarabjává vált.
Napjainkban a blézer már nem csupán az üzleti öltözet része, hanem a hétköznapi stílusokban is meghatározó. Legyen szó klasszikus, elegáns szabású darabokról, oversize fazonokról vagy színes, merész változatokról, a blézer sokféle formában és stílusban létezik, így mindenki megtalálhatja a saját ízléséhez illőt.
„Én nagyon-nagyon szeretem a blézereket. Azt hiszem, talán az egyik kedvenc ruhadarabom, a saját ruhatáramban is és általánosan egy outfitben is” – mondja Tóth Bori divattervező, majd elárulja a jó blézer titkát is. – „Egy zakónál mindig a sziluett és a váll az, ami a legmeghatározóbb. Az, hogy hol érjen véget a zakó alja, a magasságtól függ. Lehet, hogy csípővonalon lesz jó elvágni, vagy az alá fog lógni, illetve egy picit csípővonal fölé is hozhatjuk. A csípővonal fölé hozott zakó, amit én crop zakónak nevezek, azért nagyon előnyös sokkal többféle helyzetben, mert aki popsisabb, annak is jól áll, és a keskeny csípőjű alakon is nagyon jól mutat. Fel lehet venni ruhához, szoknyához, többféle fazonú nadrághoz. Sokkal jobban öltözhető egy ilyen zakó. Ennek nagyon szép, hogyha hosszúra és viszonylag keskenyre van szabva az ujja, mert így ez a kontraszt még inkább hosszítja optikailag a kezeket és a lábakat is.”
Tóth Bori szerint, ha valaki magas, és tud hosszított zakót viselni, akkor szerencsés, hogy ha csak finoman is, de karcsúsított a blézer. A fiús look-oknál is fontosnak tartja, hogy nőies legyen az összhatás.
„Most nagyon divatosak a kicsit oversized fazonok, széles leeső vállal, mintha egy kinőtt férfi zakót vennénk fel” – folytatja a divattervező. – „Egy érettebb nőies alkaton ezek a fazonok sajnos egyáltalán nem állnak jól, vagy egy nagyon merész kontextusba kell berakni őket, ami viszont a hazai közönségnél ritkán észlelhető. Egy fiatal, kismellű testen, egy karcsú alakon ezek az oversized zakók nagyon ütnek, nagyon jól működnek. De egy teltebb idomnál, ahol valakinek van feneke, dereka, melle, ott egész egyszerűen a kicsit testre szabottabb fazonok működnek.”
A divattervező véleménye szerint a vállak nagyon fontosak egy sziluettnél: lehet egyenes, vagy csapott, ami az alap karaktert adja. Hogyha megemeljük a vállat, akkor az egy erőt, dominanciát sugárzó, power woman effektus, viszont hogyha abba teszünk egy finom ívet, akkor mindez lelágyul, és nőies lesz. Aki erős vállban, vagy széles a háta, vagy egy kicsit teltebb, annak egy nagyon erős váll zavaró lehet, és nem is érzi jól magát benne az illető. Hogyha jobban követjük a test vállának a vonalát, akkor az egy visszafogottabb, kevésbé ünnepélyes, kevésbé energikus sziluettet sugároz. Tehát a váll sziluettjével nagyon sokat lehet üzenni is.
„Vannak nagyon művészi módon kialakított vállak is, amik egy más kategóriát képviselnek, mert ott maga a megoldás az, ami a dísze a kabátnak. Ilyen például a TOTHBORI Kamal zakó is” – javasolja Bori. – „Ez akkor is jól működik, hogyha valakinek szélesebb a válla, vagy rövidebb egy picit a nyaka – merta nyak hosszúsága is egy nagyon fontos szempont. Az, hogy mennyire jön fel a zakó gallérja, mennyire széles a válla, milyen háromszöget zár be a fejtetővel, az adja meg a vizuális egyensúlyt.”
Azt, hogy milyen megoldás mellett tesszük le a voksunk, nagyon sokszor a divat aktuális irányzata határozza meg, de Tóth Bori szerint vagy a keskeny, vagy a középvastag kihajtó az, ami működik.
„Itt sem mindegy, hogy azt lekerekítjük, vagy hegyesen fölfelé áll” – mondja a divattervező. –„A hegyesen fölfelé álló a dekoltázst tudja mélyíteni és a nyakat optikailag egy picit nyújtani. Egy kerek, szmokingos, elvágás nélküli fazon is nagyon tud nyújtani, de itt is fontos az, hogy a kihajtó keskenyre legyen hagyva. Ezek mind optikai játékok, amiben a saját testi adottságainkat valamilyen ideális formába, irányba terelgetjük.”