Gyerekekkel a konyhában

Szerző: Anyakanyar

Címke: , , , , , , ,




Sok anyukát ismerek, aki nem igazán szereti, hogyha a csemeték láb alatt vannak a konyhában. Féltik őket a maszatolástól, az éles késektől, a kicsapó gőztől. Meg úgy általában jobban tudnak haladni, ha nincs láb alatt a gyerek. Nálunk ez teljesen másképp alakult. Beni és Rebeka is imád a konyhában lábatlankodni. Mi ennek nagyon örülünk, és igyekszünk olyan feladatot találni, ami izgalmas és biztonságos. Néhány recept például tökéletesen alkalmas arra, hogy a kisiskolás gyerek gyakorolja a mértékegység váltást. Az éles késsel persze vigyázunk, de a konyhai gépek egy részét szülői felügyelet mellett ők is nyugodtan bekapcsolhatják. Nagyon élvezik! Velük természetesen olyan recepteket készítünk el, ami gyorsan kész, így nem unják meg, és hamar sikerélményük is lesz. A közös konyhai tüsténkedés nagyszerűen alkalmas arra is, hogy megtanulják a különböző zöldségek, fűszerek nevét és ezáltal a szókincsüket is bővítjük. Meg az ízlésüket is fejlesztjük, hiszen, amit közösen készítettünk el, azt biztosan van kedvük megkóstolni. Így pedig kicsit könnyebb kilépni a tejbegríz-rántott husi-palacsinta háromszögből.

Talán néhányan tudjátok rólam, hogy kolléga- és barátnőmmel, Juga Veronikával együtt írtunk egy szakácskönyvet kisfiaink születése után. A Csemetéink csemegéi könyv arról szólt, hogy hogy készítsünk el ízletes, változatos dolgokat babának-családnak egyaránt, anélkül, hogy belerokkannánk a konyhai munkálkodásba. Akkor körvonalazódott a fejemben egy olyan sorozat is, amelyet úgy éreztem, érdemes lenne megvalósítani, akkor még nem tudtam, hol. Most már sejtem, hogy itt az Anyakanyaron. Ebben beszélnénk arról, hogy az étkezést tanulni kell, hogy ne legyen válogatós a gyerekünk, hogy szerettessük meg a zöldségeket, gyümölcsöket, mit találjunk ki zsúrra, és gyors kajának, illetve, ha nagyobb a baj, mit tegyünk, ha gyerekünk lisztérzékeny vagy éppen cukorbeteg. Úgyhogy ha bármilyen hasonló kérdésetek akad, ne habozzatok, írjátok meg, szerintem Gabival nekünk erről a témáról egyaránt sok gondolatunk akad még.

Most három olyan dolgot ajánlok figyelmetekbe, ami nálunk bevált, hogy együtt készítsük. Hiszen napközben úgyis olyan keveset lehetünk együtt, miért töltenénk hát külön azt az időt is, amíg összedobunk egy könnyű vacsorát, vagy egy gyors nyári ebédet játszótér vagy strand előtt.

Egyik közös kedvencünk például a hideg uborkaleves, amit nagy melegben szívesen készítünk és fogyasztunk együtt. És ez egy remek fogás arra, hogy a gyerek megszeresse az uborkát, ami egészséges, C-vitamint, magnéziumot, káliumot, kalciumot, foszfort, nátriumot és vasat tartalmaz. A magozott, hámozott friss uborkát turmixoljuk össze a szintén magozott hámozott, és alaposan átmosott kovászos vagy ecetes uborkával, sóval és friss kaporral. Ezután keverjük bele a natúr joghurtot és annyi vizet, hogy leves állagú legyen.  És már kész is! Kánikulában a legjobb, csak ajánlani tudom! :-)

Ha egy egészséges, mégis tartalmasabb főételszerűséget szeretnénk, a mozzarella és a paradicsom párosítása mindig nyerő. S hogy ne legyen unalmas, egy kis zöldsalátával turbózhatjuk fel, amit éppen sikerült vennünk a piacon. Az izgalom kedvéért pedig legyen mindez egy kicsit hamburgerre emlékeztető: tehát nagyobb szeletekre, karikákra vágjuk a sajtot és a paradicsomot, és így rétegezzük egymásra. Kis olívaolajjal, balzsamecettel vagy málnaecettel meglocsoljuk. Ha szeretjük, olívabogyót is karikázhatunk mellé.  Szuper ebéd vagy vacsora a nagy melegben, egészséges és finom!

Nasira is van ötlet. Ilyenkor nyáron kevésbé szívesen kapcsolom be a sütőt, pedig a jó kis gyümölcsös sütiket is nagyon szeretem, de azzal megvárom a hidegfrontot. A gyerekek egyébként nagyon szeretnek mérni és kavarni is, szóval sütni is tudunk együtt. A nyári tippem viszont a gyümölcsnyárs. Szerencsére most éppen dúskálunk a lehetőségekben, hiszen még akad eper és málna is, de már van sárgadinnye és nektarin is, a minden más pedig tényleg csak ízlés kérdése. Az idénynek megfelelő gyümölcsöket tehát megmossuk, amit kell meghámozunk, és egyforma kockákra darabolunk. A málnát, áfonyát, szőlőszemet természetesen egészben hagyjuk. Hurkapálcákat veszünk és nagyszerű móka színpompás gyümölcsnyársakat készíteni, amit annál talán csak utána elfogyasztani jobb! Próbáljátok ki, nem fogtok csalódni! Kötényt a gyerekek elé, és indulhat a konyhai mulatság!

Puszi: Réka