">

Lomtalanítás a Belvárosban

Szerző: Anyakanyar

Címkék: , , ,




Budapesti lakos vagyok. Vagyis az is voltam. Jobban mondva itt születtem és itt is nőttem fel. Azonban egyszer a romantikus elvágyódás nem hagyott nyugton és leléptem. Ebből egy meglehetősen hosszú 5 éves Japánban való tartózkodás lett. Amikor pedig visszatértem pici hazánkba újra be kellett integrálódni a társadalomba.

A lomtalanítás egy olyan dolog volt, ami meglepett. Nem mintha elfelejtettem volna, hogy szoktunk lomtalanítani, de azért az utcán megjelenő rettenetes mennyiségű használhatatlan kacat látványa ledöbbentett. Vagyis nem is biztos, hogy használhatatlanok azok a kacatok. Attól függ ki számára.

A lomtalanítások gyakorisága

Meglepő módon Budapest 5. kerületében gyakran lomtalanítanak. A napokban megint találkozok szemétkupacokkal az utcán, pedig az ezt megelőző lomtalanítás nem több mint néhány hónapja volt. A kerti szék, a lámpaernyő, a használt könyvek és a használhatatlan üres üvegek azok amik általában uralják a látványt. Azért ilyenkor megfordul a fejemben – vajon honnan szedik elő az emberek ilyen gyakorisággal a cuccaikat?

A lomtalanított tárgyakról

Joggal mondhatja valaki, hogy a pincék mélyén még mindig sok használaton kívüli tárgy lapul. Ez valamilyen szinten biztosan igaz, de lomtalanításból sincs kevés. Minden évben legalább 2, de inkább 3 alkalommal nyílik lehetőség az embereknek arra, hogy megszabaduljanak a szükségtelen tárgyaktól. És mindez csak a saját kerületükben. Ezek mellett lomtalanítások vannak egyéb más kerületekben is. Nem beszélve arról, hogy a tárgyakat év közben is ki lehet dobni. Honnan gyűlik össze mégis mindig ennyi kacat?

Mit bizonyít mindez?

Az elméletem a következő. Az emberek a konzumizmus terjedésével megszerették a vásárlás folyamatát és valljuk be nem is olyan rossz dolog ez. Megjött a fizetés, égeti a zsebünket a pénz az olcsó kanapé pedig ott hívogat minket a tévéből. Kiszámoljuk. Meg tudjuk venni és nem is jelent nagy érvágást. Ez természetesen nem véletlen hiszen a termékek úgy vannak a beárazva, hogy azok az átlag ember számára csábítóak legyenek. Néhány tíz ezer forintot mindenki meg tud engedni magának és ha jól keres az elmélet még inkább igaz.

Mi lesz ennek az eredménye?

A konzumizmus eredménye a lomtalanítás. Sokan azt hiszik, hogy egy gyártónak érdeke jó minőségű termékeket gyártani, mert azok jobban fognak menni. Ez illúzió. Minden gyártó optimalizál a jó minőség és a rövid várható élettartam között. Nekik a legjobb az lenne ha mindenki minden hónapban új termékeket vásárolna náluk. Így viszont a panaszokkal teli vásárlók ellepnék az ügyfélszolgálatokat és a vállalat nem tudna rendesen működni. Ettől függetlenül nem mindig a legjobb minőségű terméket vesszük meg. Pontosan ezek, illetv a divatját múlt tárgyak azok, amelyek rendszeresen megjelennek a lomtalanítások kupacain.