Boldogasszony csipkéje: a málna

Szerző: Anyakanyar

Címke: , , , , , , ,




Boldogasszony csipkéje: ezen a gyönyörű néven is szokás népiesen említeni a málnát, amelyről kevesen tudják, hogy igazából a rózsafélék csoportjába tartozik. Mondjuk, aki már szedett málnát és találkozott a tüskés szárú cserjével, az lehet, hogy nem lepődött most meg. De ezt is megbocsátjuk neki, annyira imádjuk! Nem is csoda, hiszen a málna a nyár egyik legnagyobb ajándéka, az lenne a legjobb, ha mindig lenne belőle sok. Legalábbis szerintünk. Apró sötétpiros bogyóit legalább annyira lehet imádni, mint az ugyancsak függőséget okozó epret. És bár néhány hét alatt vége a szezonnak, de szerencsére a málna remekül bírja a mélyhűtést is, így akár magunk fagyasztjuk, akár majd a szupermarketekben vásároljuk, ha szeretnénk, egész évben kényeztethetjük magunkat. És hogy miért is? Íme tizenöt megingathatatlan ok, hogy miért is majszoljunk minél több málnát!

1. Először és nem utolsósorban, mert finom! Legjobb, ha nyersen fogyasztjuk, a mi kedvenc tippünk natúr görög joghurtba keverve, tökéletes reggeli! (Tízórai, uzsonna, vacsora, de hőségben még ebédnek is megteszi!) Persze ugyanilyen finom lesz sütikbe is, és egy isteni hideg málnaleves sincs senki ellenére, ugye? 

2. Mint minden más piros és minden más bogyós gyümölcs, tele van antioxidánsokkal. Meg persze C-vitaminnal is. Úgyhogy szép rendesen erősíti az immunrendszert és segít megelőzni a rákos sejtek kialakulását is.

3. Pompás vértisztító, de vérszegénység és vashiány esetén is ajánlott jó sokat fogyasztani belőle. 

4. Tudjátok, mi az a pektin? Elengedhetetlen ahhoz, hogy jó legyen az emésztésünk… amelyről illik, nem illik, de néha kell beszélni. Ha elég málnát eszünk, ezzel se lesz gond. És ezáltal a fogyókúrázóknak is nagy barátja lesz ez a gyümölcs, sovány túróval vagy natúrjoghurttal keverve meg is van a diétás nasi. 

5. B1, B2 és A-provitamin. Ezekből is jócskán kapunk, ha málnát fogyasztunk. 

6. Ásványi anyagokban sem lesz hiány, ha naponta bevágunk egy nagy adag málnát, ugyanis van benne kálcium, kálium és az idegeinket kisimító magnézium is. No meg ugye a vas, de ezt már írtuk. 

7. Ha az előző este kicsit hosszabbra sikerült, és netalántán picit másnaposak lennénk, a málna olyankor is segítségünkre lesz, helyre állítja a megterhelt szervezetet. Antibiotikum kúra után még a bélflóránkra is jó hatással lesz. 

8. Szinte olyan, mint egy szépségvitamin! Magas biotintartalma van, ezáltal szépíti a bőrt, csillogóvá varázsolja a hajunkat. 

9. Ha magas lenne a vérnyomásunk, azt is mérsékli, de a vércukorszintet is csökkenti. Cukorbetegek étrendjében is megengedett a málna fogyasztása. 

10. Gondoltátok volna, hogy még a menstruációs görcsök enyhítésében is segítségünkre lesz a málna? 

11. A málnalevél teát sokan ismerik, hiszen utolsó idős kismamák számára különösen ajánlják, állítólag még a vajúdást is könnyebbé teszi. De a málnából is érdemes teát főzni, mert az az ereinkre lesz jó hatással, összehúzza a pórusokat, és még antibakteriális hatása is van, így lázat is lehet csillapítani vele.

12. Nyáron gyakran van gondunk a rovarcsípésekkel: 1-1 szem málna hűsítőleg hat a bőrünkön is. De a többit okvetlenül együk meg! 

13. Sokszor a legrosszabb pillanatban jön egy-egy gyulladás: például a száj nyálkahártyáján. A málna majszolása természetes módon húzza le a gyulladást. 

14.  A málna a szervezet hidratálását is segíti, 100 gramm málnában ugyanis 80-85 gramm víz van.

15. Ha pedig a hidratálást inkább málnaszörppel végeznénk el, itt van egy gyors recept hozzá, főzés nélkül! 

Hozzávalók:

  • 1,5 kg friss málna
  • 60 dkg cukor
  • kevés citromsav
Folyóvíz alatt alaposan öblítsük le a gyümölcsöt, vigyázzunk, hogy csakis egészséges szemeket használjunk. Törjük össze burgonyanyomóval! Ezután apró lyukú, lehetőleg műanyag szűrőben csepegtessük le az összetört gyümölcs levét, addig kevergetve, amíg kizárólag a magok maradnak a szűrőben. (ezt dobjuk ki). A leszűrt málnaléhez keverjük fokozatosan a cukrot, ez ízlés szerint lehet nyírfa, nád- vagy fehér cukor is. Adjunk hozzá pici étkezési citromsavat is. Alaposan tisztára mosott üvegekbe töltsük a szörpöt, jól zárjuk le, és persze tároljuk hűvös helyen. Biztos, hogy a család kedvenc itala lesz, mentával, citrommal tovább bolondíthatjuk, szódával vagy mentes vízzel hígíthatjuk. 

Ugye milyen egyszerű? Arra azért ügyeljünk, hogy a málnát mindig megfelelő módon tároljuk, leginkább hűtőben áll el 2-3 napig, szobahőmérsékleten hamar megromlik. Közvetlenül fogyasztás előtt mossuk csak meg. És közben dudorásszuk a slágert: “Nyár van, olvad a málna a számban!” Egészségünkre!