">

Matek és csillogó szemek? Igen!

Szerző: Anyakanyar

Címkék: , , , , , ,




Ha azt mondjuk, hogy mosolygó gyerekek jönnek ki matek különóráról, elhinnétek? Persze, tudjuk, tudjuk, sok lurkó szeret elmerülni a számok világában, de lássuk be, még többen vannak, akik nem. Mumusként tekintenek sokan a matekra, nem is értik, miért kell ezzel küszködni. Pedig a jó matektanulás nem csupán számolni tanít meg, hanem a logikus gondolkodást és a magabiztosságot is fejleszti, amelyre ugyebár az élet minden területén szükségünk van. A világ legnagyobb iskolán kívüli oktatási programja nemrégiben Magyarországra is megérkezett, amely személyre szabott matematikai programokat kínál, hogy minden gyermek a saját tempójában fejlődhessen és kiaknázhassa képességeit. A módszer neve KUMON, amely pozitív tanulási hozzáállással ajándékozza meg a gyermekeket, akik az oktatójuk irányítása mellett saját maguk lesznek felelősek a saját tanulási ütemükért. A Kumon módszert több mint 50 országban alkalmazzák, és több mint 22 000 oktató segíti a gyerekeket óvodás kortól egészen érettségiig a matematika rejtélyei között magabiztossá válni. Világszerte közel 4,5 millió gyermek arcára csalt már mosolyt a sikerélmény, a biztonságossá vált matektudás révén.

Még egy évszámot érdemes megjegyezni: 1958. Ekkor alapította Japánban Toru Kumon a róla elnevezett intézetet, nem titkolt szándékkal azért, hogy saját fiának matematikai készségeit fejleszthesse. Az anyagok az elmúlt 60 év során folyamatosan fejlődtek, hogy minél hatékonyabbak legyenek és a gyerekek megszerezzék azokat a matematikai ismereteket, mellyel jó eredményeket, kiemelkedő tudást érjenek el. A módszer talán legfontosabb része, a kis lépésekben való haladás, és a napi gyakorlás, melynek segítségével az egyes anyagrészek könnyebben rögzülnek. 

Heti két alkalommal jönnek hozzánk a gyerekek. Ilyenkor az otthon, önállóan elkészített feladatokat átnézzük, megbeszéljük és ennek ismeretében jelöljük ki a további feladatokat” – mondja Kamrás Orsolya, a Hűvösvölgyben néhány hónapja üzemelő KUMON központ vezetője. – “Az első találkozás alkalmával megismerkedünk a gyerekekkel, a szülőknek pedig bemutatjuk a programot. Egy rövid feladatsorral felmérjük a gyerekek aktuális tudását, melyből kiderül, hogy melyik szinten tudnak becsatlakozni a programba. A belépési szinten a gyerekek könnyedén és magabiztosan tudnak dolgozni. Ez ahhoz szükséges, hogy megerősödjön az önbizalmuk. A tanteremben lévő szintjelölő táblára helyezik fel a gyerekek a saját fényképes vagy rajzos kártyájukat. A szintlépéskor helyezik át a kártyájukat a következő fokozatra. Ezeket örömmel várják és mindig lendületet ad a munkájuknak. A két nálunk töltött alkalom között  feladatlapokat kapnak otthonra a gyerekek, hogy a folyamatos gyakorlás biztosítva legyen. Mindez napi 10-15 percet vesz igénybe és segít a tudás elmélyítésében.” 

A Tárogató úti központban mindig szívélyesen fogadják a gyerekeket: a számokért rajongó kis óvodás, a lelkes vagy éppen az iskolai matekba belefásult kisdiák, a középiskolás felvételire készülő tanuló egyaránt megkapja a személyre szabott figyelmet és segítséget ahhoz, hogy utána otthon a feladatlapok segítségével megfelelő menyiséget gyakorolva nagyobb biztonságot érezve sikeresen és könnyedén oldják meg a feladatukat. A Kumon nem egy sima korrepetálás, és abban is különbözik a hagyományos oktatástól, hogy nem dolgozatokra vagy számonkérésekre koncentrál, hanem minden tanuló saját maga építheti fel tanulási készségeit és ezáltal önbizalmát. Ebben a módszerben nincs megkülönböztetve jó vagy rossz matekos, mindenki tud számára megfelelő feladatokat kapni, és a saját szintjéről indulva fejlődni. A szintfelmérés után mindenki tudásának megfelelő feladatlapokon dolgozik. Így minden gyerek éppen azt az egyéni figyelmet kapja, amelyre iskolai körülmények között sosincs mód, pedig szárnyakat ad. A napi gyakorlás, kisebb adagokban is segíti a hosszútávú emlékezet és a rutin kialakulását, és a tanuláshoz való pozitív hozzáállást. A módszer segíti a pontos megfigyelést, a figyelmes olvasást és az alapos gondolkodást, fejleszti az önállóságot és az önbizalmat, ráadásul a szintfelmérők elvégzése még a későbbi vizsgahelyzetre is felkészíti a gyerekeket. 

“A feladatlapok elvégzése időre történik” – mondja Kamrás Orsolya. – “Ezt a legtöbb gyerek szereti, már az is izgalmas, ahogy az időt mérjük, ráadásul mindenkiben van egy kis egészséges versenyszellem. A feladatoknál pedig a gyorsaság és a pontosság ugyanolyan fontos, hiszen akkor leszünk hatékonyak. Természetesen mindenben segítünk, rávezetjük a gyerekeket a feladatlapok rejtélyeire, hogy észrevegyék az apró segítségeket, megtalálják a megoldáshoz vezető utat, és mindig be tudják építeni a már elsajátított tudásukat. A feladatok sosem túl nehezek, de nem is túl könnyűek. A sikerélmény a legjobb motiváció.” 

A korosztály teljesen vegyes. Vannak egészen apró gyermekek, akiket szüleik azért hoznak el, mert szeretnék, ha korán barátságot kötnének a számokkal, mások az iskolai tanulmányokra szeretnének rásegíteni, megint mások már a felvételi vagy az érettségi kihívásaira készülnek. Itt simán lehet, hogy azonos korú gyerekek teljesen más szinten tanulnak, avagy azonos anyagot tanulnak korban teljesen eltérő gyermekek. Az viszont biztos, hogy a rettegett matekórák helyett itt egy nagyon szerethető módszer, amit mindenkinek ajánlunk szeretettel.

Bővebb információt itt találtok: https://www.kumon.co.hu/