">

Segítség játékos otthoni fejlesztéshez




Ha gyermekünk lesz, egészen korán elkezdjük figyelni, hogy vajon megfelelő ütemben fejlődik-e. Temperamentumtól, lehetőségtől, szülői hozzáállástól függ, hogy ki az, aki csak megfigyelő státuszban van, és nézi, várja, kivárja, hogy mi történik a gyerekkel, mit mikor csinál, más típus pedig azonnal cselekedni kezd, ha valamit nem úgy érzékel, ahogyan ideálisnak tartja. Természetesen mint mindenben, itt is az arany középút a jó megoldás, de ha jó fejlesztő eszközzel találkozik az ember, mindenképpen jegyezze meg.

Mi most egy klassz mesekönyv-csomagot szeretnénk a figyelmetekbe ajánlani, melyet gyermekekkel foglalkozó szakemberek állítottak össze, azzal a céllal, hogy segítsék a szülői kompetencia megerősödését és a családokat abban, hogy játékosan, otthon is tudják támogatni gyermekeik fejlődési folyamatát. A PanDani kalandjai című mesekönyv minden történetéhez fejlesztő feladatgyűjtemény tartozik, sok, mozgással kísért játékkal és mondókával, amely 2-7 éves korú gyermekek nagymozgás, finommotorika, gondolkodási műveletek, beszéd és kommunikáció fejlődési területeit hivatott játékosan megsegíteni. A feladatokat olyan szakemberek állították össze, akik évtizedek óta maguk is ezeknek a területeknek a fejlesztésével foglalkoznak a gyakorlatban.

„Gyakran előfordul, hogy a megcélzott négy területből egyik – vagy akár több is – nem a gyermek életkorának megfelelő szintű fejlettséget mutat” – mondja Kemény Hargita, a kötet kiadója. – „Ennek oka az esetek egy részében csupán annyi, hogy a gyermek bizonyos jellegű feladatokat nem végez, nem kap lehetőséget, vagy egyszerűen csak nem megfelelően motivált annak a gyakorlására.  Sokszor előfordul, hogy a gyermek által kedvelt tevékenységek gyakorlása háttérbe szorítja a más jellegű tevékenységekkel való foglalkozást. A szülők sok esetben nem is „erőltetik” ezeket a nem kedvelt tevékenységeket, azonban szem előtt kell tartani, hogy gyermekkorban bizonyos tevékenységek nem gyakorlása bizonyos idegpálya-kapcsolatok kialakulásának hiányához vezet. Ha például egy gyermek főként rajzolni és autózni szeret, s mindig ezt teszi, akkor sok nagymozgás elsajátítása, összerendezése és számos gondolkodási művelet fejlődése nem megfelelő úton fog haladni, és ezeken a területeken egy idő után elmaradás lehet észlelhető.”

A szakember azt ajánlja, hogy ha a szülő úgy látja, hogy több területen is késés mutatkozik, érdemes szakemberhez fordulni, a legjobb, ha minden fejlődési megkésettség esetén lépünk. Ha nincs ok aggodalomra, akkor ezt is hamar megtudjuk, ha pedig tényleg van szükség fejlesztésre, akkor annál jobb, minél előbb elkezdődik a terápia.

A PanDani kalandjai könyvcsomag alapvetően nem fejlődési elmaradással élő gyermekeknek készült, de természetesen a sajátos nevelési igényű gyermekek családja is kiválóan tudja használni, ilyen esetekben azonban a korosztályos ajánlásokat rugalmasan kell kezelni.

Vannak szülők, akik úgy érzik, hogy nekik ez nem, vagy csak nehezen megy, gyermekük nehezen motiválható. Kemény Hargita azt tanácsolja, hogy az a legjobb taktika, hogy ha a szülő elkezd “játszani”, elkezdi csinálni a kiszemelt feladatot, és azt nagy örömmel teszi. A gyermek ilyen esetben mindig részt kíván a szülő öröméből, amennyiben nem így történik, az is egy intő jel, ekkor valószínűleg még az a probléma is fennáll, hogy a gyermek nehezen kapcsolódik a környezetéhez. Ilyen esetben mindenképpen érdemes szakemberrel konzultálni, hogy kiderítsék a motiválatlanság okát és mielőbb kezeljék azt is.

Milyen változásokra számíthatunk? A közös játék mindenképpen javítani fogja a szülő-gyermek kapcsolatot. A feladatok gyakorlása közben észrevehető kell, hogy legyen, hogy a gyermek a mondókák szövegeit egyre biztosabban tudja, a nagy- és finommozgások kivitelezése egyre pontosabb lesz, a mese kapcsán megszerzett ismeretek rögzülnek a gyermekben.

Minden gyermek egyedi fejlődési utat jár be. Ha egy szülő bármiben bizonytalan, kérjen segítséget!  Fontos, hogy a szülő kapjon olyan támogatást, amitől a nevelői kompetenciája megerősödik és PanDani könyvcsomagja éppen ezt a célt tűzte ki célul. Másik fontos szempont volt az alkotásnál, hogy a magyar nyelv szépségei kerüljenek előtérbe, hiszen minden gyermeknek mindenekelőtt az anyanyelvének szépségeit kell felfedeznie. A verses mesék, mondókák mind a négy fejlődési terület támogatására alkalmasak már önmagukban is, így a meséhez kapcsolódóan 15 mozgással kísért mondóka is született.

A könyvet itt találjátok: https://pandani.hu/